Top 10 vage vacaturetermen

vage vacaturetermen bij het solliciteren vertaald

Bent u een ‘hands-on teamplayer’? Kunt u ‘snel schakelen’? Als werkzoekende merkte Manus Aa dat vacatures vaak vaag zijn. Hij is een bedrijf (Spielwork) begonnen dat begrijpelijke vacatures maakt zonder verkooppraatjes. Wat betekenen deze 10 meest gebruikte vacaturetermen?
10. Sales funnel

‘Dit is een vakterm. De sales funnel begint bij een grote groep mogelijke klanten. Hij eindigt met een of enkele contracten. Vaktermen zijn vaak in het Engels. Iedereen gebruikt ze. Je kunt ze wel vertalen. Maar wie weet wat een ‘verkoop-trechter’ is?’
9. Leads genereren 

‘Ook dit is salesjargon. Meestal betekent het: gegevens verzamelen van potentiële klanten.’
8. Informele, platte organisatie

‘Zo omschrijven bedrijven zich graag. Ze zeggen daarmee dat er geen hiërarchie is. En dat er een losse sfeer heerst. In de praktijk is dat vaak anders. En dan zijn dit dus holle woorden.’
7. Agile – scrum – lean 

‘Agile, scrum en lean lijken vage termen. Het zijn methodes om efficiënter te werken. Kleine teams leveren in korte periodes delen van een product of project op. Deelproducten zijn klein, en makkelijk aan te passen.’
6. Marktconform salaris

‘Wat is marktconform? Het zegt mij niets. Je werkt om geld te verdienen. Je moet je huur of hypotheek betalen. Als het salaris er niet in staat, vraag er gewoon naar.’
5. Dynamisch 

‘Enorm vage term die veel voorkomt. Wat is een dynamische werknemer? Of een dynamisch bedrijf? Altijd in beweging? Onzin!’
4. Uitstekende arbeidsvoorwaarden

‘Wat ‘uitstekend’ is verschilt per persoon. Dit is dus nogal subjectief. Welke arbeidsvoorwaarden bedoelen ze?’
3. Hands-on

‘Wie is tegenwoordig niet hands-on? Als je werk hebt, stroop je de mouwen op. Je toont initiatief. Logisch. Deze term betekent niets meer. In vacatures van Spielwork, mijn eigen bedrijf, is het een verboden term.’
2. Teamplayer

‘Teamspeler. Dat is er nog zo een. Of je nou zelfstandig werkt of in een team, samenwerken moet je altijd. Laat je niet afschrikken. Het is een holle term.’
1. Geen 9-tot-5-mentaliteit

‘Bedrijven moeten eerlijk zijn over werktijden. In veel banen werk je meer dan 36 uur per week. De meeste werknemers gaan daarmee akkoord. Maar het moet wel duidelijk zijn. Naar vragen dus.’
Hoe dan wel?

Is een vacature vaag? Pak de telefoon en stel uw vragen. Wat houdt het werk in? Wat doe ik op een dag? Wat is het salaris? Wees zelf ook duidelijk. Hoe eerlijker beide partijen, hoe beter de match.’

 

Back to the basics: hoe schrijf je een goede motivatiebrief?
 
Als je gaat solliciteren, heb je een beperkt aantal middelen tot je beschikking om de werkgever te overtuigen van je toegevoegde waarde. Het cv en de motivatiebrief zijn de meest gangbare middelen en vormen de basis van een goede sollicitatie.

Hoewel er tegenwoordig ook andere hulpmiddelen bestaan, zoals de video pitch en de persoonlijke website, maak je geen kans op een baan als de basis niet goed is. Het belang van een relevant cv en een goede motivatiebrief is dus groot.

Een cv is relatief makkelijk om op te stellen. Het bestaat uit een aantal standaard onderdelen en zelfs de volgorde ligt grotendeels vast. Een motivatiebrief biedt echter veel meer ruimte voor eigen invulling.

Enerzijds zorgt deze ruimte ervoor dat je de inhoud naar je eigen hand kunt zetten. Anderzijds zorgt de ruimte voor veel onduidelijkheid. Hoe begin ik mijn motivatiebrief? Wat moet ik over mijzelf zeggen? Hoe overtuig ik een werkgever dat ik de beste kandidaat ben?

Met andere woorden: hoe schrijf ik een goede motivatiebrief?

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, gaan we terug naar de basis.
De basis

Met een goede motivatiebrief overtuig je de werkgever van je toegevoegde waarde en onderscheid je jezelf van andere sollicitanten. Dit betekent dat elke motivatiebrief die je schrijft, afgestemd moet zijn op de functie en het bedrijf.

Een goede motivatiebrief bevat minstens de volgende onderdelen:

Een originele openingszin.
Een deel waarin je je toegevoegde waarde omschrijft. Wat kom je brengen?
Een deel waarin je de keuze voor het betreffende bedrijf beschrijft.
Een sterke afsluiting.

Daarnaast wordt een goede motivatiebrief gekenmerkt door:

Relevantie: probeer alles te vertalen naar een voordeel voor de werkgever.
Persoonlijkheid: laat jezelf zien om de kans op de spreekwoordelijke klik te vergroten.
Intrinsieke motivatie: wat zijn je persoonlijke drijfveren? Mensen met passie voor hun vak zijn veel waard voor een werkgever.
De juiste lengte: een motivatiebrief moet zo kort mogelijk zijn. Onnodige tekst leidt de lezer af en dat gaat ten koste van de relevantie van je motivatiebrief.
Praktijkvoorbeelden: onderbouw je uitspraken met relevante praktijkvoorbeelden om geloofwaardig over te komen.

#1 Openingszin

Met een goede openingszin haal je de lezer uit zijn/haar dagelijkse sleur en laat je direct je toegevoegde waarde zien. Dit betekent dat je cliché uitspraken als “Naar aanleiding van de advertentie wil ik reageren op de functie van…” achterwege moet laten.

Een goede manier om direct op te vallen en indruk te maken, is door te focussen op jouw betrokkenheid met de organisatie of de functie.

Het voordeel is dat iedereen in zekere mate betrokken is (anders zou je er niet solliciteren) en dat betrokkenheid een groot pluspunt is voor de werkgever. Het leidt namelijk tot een hogere mate van toewijding en productiviteit.

Zet voor jezelf een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf op papier en formuleer een zin waaruit blijkt dat je betrokken bent. Maak de lezer nieuwsgierig en probeer in verhaalvorm te schrijven. Mensen onthouden verhalen namelijk 22 keer beter dan alleen feiten.

In dit artikel geven we meer uitleg en zes voorbeelden.
#2 Toegevoegde waarde

Wat kom je brengen? Wat is jouw toegevoegde waarde voor de werkgever? Waarom moeten ze jou aannemen en niet iemand anders?

Om jezelf positief te onderscheiden, moet je in dit onderdeel niet terugvallen op standaard vereisten zoals jouw opleidingen en werkervaring. Dit staat ook al in je cv en andere sollicitanten zullen over vergelijkbare kwalificaties beschikken.

Je moet dus opzoek gaan naar iets wat jouw onderscheidt van anderen en dat van toegevoegde waarde is voor de werkgever. We doelen hier op jouw talent. Jouw unieke kwaliteiten.

Probeer voor jezelf op papier te zetten waar je van nature goed in bent en waar je hart sneller van gaat kloppen. In dit artikel kun je hier meer uitleg over vinden. Zodra je weet waar je van nature in uitblinkt, kun je jouw toegevoegde waarde voor de werkgever met overtuiging op papier zetten. Hiervoor moet je jouw kwaliteiten koppelen aan de kenmerken van de functie.
Koppeling aan de functie

Of je nu ongekend goed kan rekenen, ontzettend creatief bent of de meest stressbestendige persoon bent in jouw omgeving, je kunt je talent altijd koppelen aan kenmerken van de functie met behulp van de STAR–methode. Door relevante praktijkvoorbeelden te geven, leg je uit hoe jouw kwaliteiten bijdragen aan het uitvoeren van de werkzaamheden.

Verdiep je goed in de functie, zodat je jouw kwaliteiten aan de meest relevante functiekenmerken kunt koppelen. Denk bijvoorbeeld aan de belangrijkste werkzaamheden die je gaat uitvoeren, de rollen die je gaat vervullen en de competenties die noodzakelijk zijn om de functie uit te voeren.
#3 Keuze voor het bedrijf

Een veelgemaakte fout is om in dit onderdeel te beschrijven wat voor jou de voordelen zijn. Hoewel het voor de werkgever leuk is om complimentjes te krijgen, heeft hij/zij er verder niets aan.

Het is dus de kunst om jouw keuze zo te formuleren dat het ook voordelig is voor de werkgever.

Dit kun je doen door te focussen op je persoonlijke drijfveren en deze vervolgens te koppelen aan kenmerken van de organisatie. Intrinsiek gemotiveerde werknemers zijn namelijk tevreden en bevlogen met het werk dat ze doen. Een groot voordeel voor jou én de werkgever.
Persoonlijke drijfveren

Waarom solliciteer je op deze functie? Wat drijft je? Waar gaat je hart sneller van kloppen?

Geef voor jezelf antwoord op deze vragen en zet een aantal beweegredenen op papier. Kies vervolgens de beweegredenen die ook voor de werkgever van toegevoegde waarde zijn. Een hoog salaris is dat bijvoorbeeld niet.
Kenmerken bedrijf

Als het goed is, heb je je georiënteerd op de arbeidsmarkt en heb je voor jezelf duidelijk in kaart waarom je bij de betreffende werkgever solliciteert. Selecteer een aantal unieke kenmerken van het bedrijf waardoor je je aangetrokken voelt.

Beschrijf vervolgens hoe deze kenmerken aansluiten bij je persoonlijke drijfveren. Op die manier laat je niet alleen zien dat je het bedrijf goed kent, maar laat je ook zien dat de baan écht bij je past.

Voorbeeld: behulpzaam persoon – klantgerichte bedrijfscultuur

Van nature ben ik iemand die anderen graag helpt. De erkenning die ik krijg na het helpen van mensen zorgt voor een onuitputtelijke bron van energie. Energie die ik gebruik om elke dag alles op alles te zetten om de welzijn van mijn patiënten te verbeteren. Jullie werkwijze waarin het belang van de klant centraal staat, sluit perfect aan bij mijn visie en stelt mij in staat om te doen wat ik wil doen: mensen de beste hulp bieden.
#4 Sterke afsluiting

Veel mensen sluiten hun motivatiebrief af door aan te sturen op een vervolg. “Graag zou ik mijn motivatie toelichten in een kennismakingsgesprek” is een veelgebruikte slotzin. Hoewel met deze zin niets mis is, kun je er meer uit halen.

In de laatste zinnen van je motivatiebrief krijg je namelijk de mogelijkheid om de positieve indruk die je hebt gemaakt nog één keer te versterken. Het is de laatste kans om de werkgever te overtuigen van je toegevoegde waarde.

Een goede manier om deze kans met beide handen aan te grijpen, is door in te spelen op de behoeften van de werkgever.
Beantwoord de vraag van de werkgever

Probeer te achterhalen waar de werkgever expliciet naar op zoek is. Analyseer de vacaturetekst en kijk waar de nadruk op ligt. Is er vraag naar iemand die past binnen de bedrijfscultuur? Zoeken ze specifieke competities en vaardigheden? Of willen ze iemand die gepassioneerd is?

Zodra je een cruciale functievereiste hebt gevonden, kun je het gebruiken om je slotzin te formuleren. Op die manier geef je de werkgever op het laatste moment het gevoel dat het bedrijf jou nodig heeft. Hiermee vergroot je de kans op een uitnodiging.

Voorbeeld Recruiter:

“Van kinds af aan geniet ik ervan om mensen met elkaar in contact te brengen. Ik doorzie mensen snel en weet daardoor een goede match te realiseren. Graag laat ik in een kennismakingsgesprek zien dat wij ook een goede match zijn.”

Meer voorbeelden vind je hier.
Een goede motivatiebrief

Met een goede motivatiebrief overtuig je de werkgever van je toegevoegde waarde en onderscheid je jezelf van andere sollicitanten. Haal de werkgever uit zijn/haar dagelijkse sleur met een originele openingszin, toon je toegevoegde waarde, verklaar je keuze voor het bedrijf en schrijf een sterke afsluiting om de kans op een baan te vergroten!
 

5 manieren om loyaliteit te tonen tijdens het solliciteren:

Met loyaliteit scoor je goed bij een werkgever. Loyale werknemers zijn namelijk oprecht, ze delen de visie van het bedrijf, ze plaatsen het bedrijfsbelang boven hun eigenbelang, ze zijn betrokken bij de organisatie en ze vertrekken niet direct bij de eerste tegenslag die ze ervaren.

Het is dus niet zo gek dat werkgevers loyaliteit als functievereiste opnemen in vacatureteksten. Vooral bij functies waarin discretie noodzakelijk is, is loyaliteit een groot pluspunt.

Het probleem van loyaliteit is dat het pas zichtbaar wordt wanneer je je op een bepaalde manier gedraagt. Uit handelingen en keuzes die je maakt, blijkt of je loyaal bent of niet.

Hierdoor kan het lastig zijn om loyaliteit te tonen tijdens het solliciteren. Hoe overtuig je een werkgever dat je loyaal bent in een motivatiebrief? Of hoe laat je tijdens het sollicitatiegesprek zien dat je een loyale werknemer bent?

Om antwoord te kunnen geven op deze vragen, lichten we eerst een aantal indicatoren van loyaal gedrag toe.
Indicatoren van loyaliteit

Loyaliteit op de werkvloer vertaalt zich onder andere naar:

Trouwheid aan verplichtingen;
Naleven van regels en verwachtingen;
Eerlijkheid en oprechtheid;
Het uitdragen van de bedrijfsvisie;
Trouwheid aan collega’s en het bedrijf;
Betrokkenheid bij de organisatie en/of de werkzaamheden;
Gedrag in lijn met de behoeften van de organisatie.

De bovenstaande indicatoren van loyaal gedrag kun je gebruiken tijdens het solliciteren. Hoe je dat doet, vertellen we aan de hand van 5 tips!
#1 Laat zien dat je betrokken bent

Betrokkenheid leidt tot loyaliteit en vice versa. Je kunt dus laten zien dat je loyaal bent door betrokkenheid te tonen. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen twee soorten betrokkenheid:

Betrokkenheid met de werkzaamheden die je uitvoert.
Betrokkenheid met de organisatie.

Hoewel beide soorten betrokkenheid leiden tot loyaliteit, is het aan te raden om de nadruk te leggen op jouw betrokkenheid met de organisatie.

Wanneer je betrokken bent met de werkzaamheden, zul je niet snel op het idee komen om te switchen van werkgever. Toch biedt het voor de werkgever geen garantie dat je blijft zodra je een beter aanbod krijgt.

Je kunt jouw betrokkenheid bij de organisatie tonen door bijvoorbeeld:

Je voorliefde voor het bedrijf te beschrijven;
Door te omschrijven waarom je de visie van het bedrijf deelt;
Door je fascinatie voor het merk, de producten of de diensten te benadrukken.

Wanneer je merkt dat het lastig is om jouw betrokkenheid bij de organisatie te beschrijven, moet je jezelf afvragen of je wel bij de juiste werkgever aan het solliciteren bent.
Open sollicitatie

De ultieme manier om betrokkenheid met de organisatie te tonen, is door ongevraagd te solliciteren. Met een open sollicitatie toon je oprechte interesse in het bedrijf en laat je zien dat je intrinsiek gemotiveerd bent om er te werken.

In dit artikel leggen we uit hoe je een treffende open sollicitatiebrief schrijft en waarom iedereen minstens één open sollicitatie moet versturen.
#2 Bereid antwoorden voor op loyaliteitsvragen

Werkgevers die op zoek zijn naar loyale werknemers zullen altijd een aantal vragen stellen om jouw loyaliteit te testen. Je kunt hierbij denk aan vragen als “Waarom vertrek je bij je huidige werkgever?”, “Waar zie jij jezelf over 5 jaar?” of “Kun je verklaren waarom je in 5 jaar tijd 3 keer geswitcht bent van werkgever?”

Als je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is het belangrijk om voor de tijd na te denken over een antwoord. Het is namelijk lastig om niet tegenstrijdig te klinken wanneer je zegt dat je loyaal bent, terwijl je je huidige werkgever verlaat.

Om te voorkomen dat je tegenstrijdig klinkt, dien je met de volgende zaken rekening te houden:

Zeg niets negatiefs over je vorige/huidige werkgever en collega’s.
Focus niet op het verleden, maar op de toekomst.
Laat merken dat jouw vertrek de laatste optie was. Er was geen mogelijkheid om onder de betreffende omstandigheden langer te blijven.
Benadruk eventueel dat je potentiële werkgever wel de juiste omstandigheden biedt om op de lange termijn te blijven.

Voorbeeld

“Bij mijn vorige werkgever ben ik uit mijn functie gegroeid. Ik heb behaald wat op professioneel niveau te behalen viel onder de betreffende omstandigheden. Ondanks een aantal pogingen om uitdagende doelen te stellen, was er simpelweg geen ruimte meer om te groeien. Ik wil mij op de lange termijn verder ontwikkelen in een leidinggevende rol en jullie organisatie biedt deze mogelijkheid.”
#3 Noem loyaliteit als kernkwaliteit

Tijdens het solliciteren kun je een aantal persoonlijke kwaliteiten waarover je beschikt benadrukken om de kans op een baan te vergroten.

Wanneer specifiek wordt gevraagd naar loyaliteit, kun je in je motivatiebrief of tijdens het gesprek zeggen dat je loyaal bent. Om te voorkomen dat de werkgever denkt dat je sociaal wenselijk aan het antwoorden bent, dien je je uitspraak te onderbouwen met een praktijkvoorbeeld.
Voorbeeld

“Bij mijn vorige werkgever had ik een flinke provisie kunnen ontvangen voor het binnenhalen van een nieuwe klant in mijn regio. Maar omdat ik wist dat een concurrerende klant uit een andere regio moeite zou hebben met de nieuwe relatie, heb ik besloten om het niet te doen. Het vertrek van de bestaande klant zou een groot verlies betekenen voor mijn collega en het bedrijf.

Achteraf gezien ben ik blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd. Door het bedrijfsbelang boven mijn eigenbelang te plaatsen, heb ik veel waardering en vertrouwen gekregen van mijn collega’s en leidinggevende.”
#4 Benadruk dat je discreet kunt zijn

Loyaliteit wordt veelal geeist voor functies waarin je met gevoelige informatie werkt. Denk bijvoorbeeld aan psychologen die vanwege de privacy van cliënten discreet moeten zijn of verkopers die zorgvuldig met concurrentiegevoelige informatie om moeten gaan. In dergelijke gevallen gaat discretie hand in hand met loyaliteit.

Tijdens het sollicitatiegesprek kan een werkgever jouw discretie testen door te vragen naar gevoelige onderwerpen bij je vorige/huidige werkgever. Let hierop wanneer je antwoord geeft op vragen over je vorige dienstverband(en).

Over het algemeen maak je geen goede indruk wanneer je geen antwoord kun geven op vragen tijdens het sollicitatiegesprek, maar in dit geval kan het goed uitpakken. Als je benadrukt dat je de vraag niet kunt beantwoorden, omdat je geen gevoelige informatie kunt delen, laat je direct aan de werkgever zien dat je loyaal en discreet bent.

Wanneer een werkgever niet concreet vraagt naar jouw discretie, kun je het zelf benadrukken door het als kwaliteit te noemen. Geef net als bij tip 3 een praktijkvoorbeeld om geloofwaardig over te komen.
#5 Verklaar eventueel switchgedrag

Als je in korte tijd vaak bent geswitcht van werkgever, kan een werkgever dat interpreteren als een gebrek aan loyaliteit.

Wanneer het switchgedrag niet het gevolg is van een gebrek aan loyaliteit, is het aan te raden om bij je sollicitatie kort toe te lichten waarom je dan wel geswitcht bent. Gezien je cv vaak het eerste is wat een werkgever ziet, is het aan te raden om daar je reden van vertrek toe te lichten.

Vermeld bij de verschillende werkgevers waarom je bent weggegaan. Gezien een cv kort en relevant moet zijn, dien je dit in slechts een aantal woorden te doen.

Voorbeeld: Servicemedewerker, Bedrijf X, juni 2009 – maart 2010
Verantwoordelijk voor het inplannen van servicemonteurs, het opvolgen van offertes en het adviseren van klanten. Vanwege de crisis wegbezuinigd op anciënniteit.
Vaardigheden-cv

Als werkzoekende moet je een cv kiezen waarmee jij jezelf het best kunt verkopen. Wanneer je het gevoel hebt dat jouw kansen op de arbeidsmarkt ernstig belemmerd worden door je switchgedrag, kun je overwegen om een vaardigheden-cv te gebruiken.

In een vaardigheden-cv ligt de nadruk niet op de chronologische opsomming van je werkervaring, maar op (overdraagbare) vaardigheden, competenties en prestaties. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je een vaardigheden-cv opstelt.
Loyaliteit tonen tijdens het solliciteren

Met loyaliteit scoor je goed bij een werkgever. Vooral in rollen waarbij je discreet moet zijn met gevoelige informatie. Gebruik de indicatoren van loyaal gedrag in je voordeel en vergroot de kans op een baan!

Toon betrokkenheid bij de organisatie, bereid antwoorden voor op loyaliteitsvragen, noem loyaliteit als kwaliteit, benadruk dat je discreet kunt zijn en verklaar eventueel switchgedrag om de kans op succes te vergroten!

 

Vergroot je kans op een baan door authentiek te zijn: 6 tips
 
Om de kans op een succesvolle sollicitatie te vergroten, moet je jezelf positief onderscheiden van andere sollicitanten.

Hoe populairder de vacature, hoe groter de kans is dat er kandidaten zijn die, net als jij, voldoen aan de functievereisten. Om jezelf te onderscheiden, zul je dus verder moeten kijken dan jouw relevante opleidingen, werkervaring en competenties.

Een makkelijke én effectieve manier om dit te doen, is door jezelf te zijn. Ieder mens is immers uniek. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Jezelf zijn: de kracht van authenticiteit

Authentieke mensen zijn origineel, integer en staan dicht bij zichzelf. Ze stralen vertrouwen uit, omdat hun handelingen aansluiten bij wat ze zeggen en waar ze voor staan. De intrinsieke motivatie, oprechtheid en betrouwbaarheid die hieruit voortvloeien zijn ontzettend waardevol voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen.

Voor een werkgever is het interessant om een authentiek persoon aan te nemen, omdat authentieke mensen vastberaden zijn. Ze hebben bewust gekozen voor de functie, ze delen de visie van het bedrijf en staan achter de werkzaamheden die ze uitvoeren. Hierdoor zijn ze bevlogen met de werkzaamheden, betrokken bij de organisatie en minder snel geneigd om het bedrijf te verlaten dan niet-authentieke werknemers.

Authenticiteit draagt dus bij aan je eigen welzijn, het biedt een meerwaarde voor de werkgever én het onderscheidt je van de andere sollicitanten. Drie vliegen in één klap!
6 tips om authentiek te zijn
#1 Doe wat je écht wilt

Authentieke mensen hebben veel zelfkennis en handelen vanuit hun eigen drijfveren. Om authenticiteit uit te stralen moet je volledig achter je eigen keuze staan. Je moet dus weten wat je wilt vóórdat je op zoek gaat naar vacatures.

Zowel de werkzaamheden als jouw toekomstige werkplek moeten bij je passen. Oriënteer jezelf op de arbeidsmarkt en breng je persoonlijke drijfveren in kaart. Waar gaat je hart sneller van kloppen en bij welke werkgever ga jij je direct thuisvoelen?

In een eerder artikel leggen we uit hoe je jouw passie en kwaliteiten kunt koppelen aan de arbeidsmarkt. Een meer praktische benadering vind je hier. Door je eigen (ideale) vacature te schrijven, kun je een globaal idee vertalen naar een concreet profiel met bijhorende werkzaamheden.
#2 Focus op unieke kwaliteiten

Authenticiteit straal je uit door origineel te zijn. En wat is nu meer kenmerkend dan de unieke kwaliteiten waarover je beschikt?

Vraag jezelf af wat jou anders maakt dan de rest. Is het jouw empathische vermogen? Is het jouw unieke werkwijze? Of is het een combinatie van competenties en vaardigheden dat jou uniek maakt?

Ga op zoek naar je unieke kwaliteiten en gebruik hierbij jouw directe omgeving. Soms zie je zelf namelijk niet waar je goed in bent, omdat dergelijke kwaliteiten voor jou vanzelfsprekend zijn. Juist daar ligt vaak jouw toegevoegde waarde.

Zodra je je unieke kwaliteiten op papier hebt staan, kun je ze gebruiken in je cv, in je motivatiebrief en tijdens het sollicitatiegesprek. Let er wel op dat je alleen de kwaliteiten benadrukt die relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert!
#3 Toon zelfvertrouwen

Authentieke mensen zijn vastberaden en weten waar ze voor staan. Dit uit zich in een hoge mate van zelfvertrouwen. Om authentiek over te komen, moet je dus zoveel mogelijk onzekerheden wegnemen en achter je uitspraken staan.

Bereid je goed voor, verdiep je in de functie en onderzoek het bedrijf. Sluit uit dat je onzeker overkomt door op voorhand een mening te vormen over functie- en bedrijfsgerelateerde zaken.

Zorg daarnaast voor een duidelijk onderbouwing van je mening. Waarom deel je de visie van het bedrijf? Waarom vind je dat proces X beter kan? Hoe zou je een bepaalde taak uitvoeren en waarom doe je het op die manier?

Door je mening op voorhand te onderbouwen, voorkom je dat je met een mond vol tanden staat als om jouw mening wordt gevraagd tijdens een telefonische screening of het sollicitatiegesprek.

Probeer daarnaast twijfelachtig taalgebruik te vermijden. Met uitspraken als “ik denk”, “misschien” of “eigenlijk” trek je jezelf in twijfel en kom je onzeker over. Tot slot is consistente communicatie belangrijk. Als je in je motivatiebrief zegt dat je goed bent in het coachen van mensen, moet dat ook blijken tijdens het sollicitatiegesprek.
#4 Laat je passie zien

Een goede manier om authenticiteit uit te stralen is door jouw passie en enthousiasme voor het vak te laten zien. Authentieke mensen handelen immers vanuit hun eigen drijfveren en zijn daardoor bevlogen met het werk dat ze doen.

In een face-to-face gesprek kun je aan de hand van emoties en lichaamstaal jouw bevlogenheid en enthousiasme letterlijk laten zien: neem een actieve houding aan, vermijd een monotone stem, ondersteun uitspraken met handgebaren en gebruik gezichtsuitdrukkingen om mensen mee te nemen in je verhaal.

Maar wat als je nog moet solliciteren? Hoe toon je passie in een motivatiebrief?

Om je passie op papier te zetten, moet je de oorzaak van je passie achterhalen en deze vervolgens koppelen aan kenmerken van de functie of het bedrijf. Op die manier kun je je passie vertalen naar een voordeel voor de werkgever en een ijzersterke indruk maken.

In dit artikel kun je een uitgebreide toelichting vinden: 3 stappen om je passie te verwoorden in je motivatiebrief.
#5 Wees jezelf

Accepteer wie je bent en laat jouw persoonlijkheid doorschemeren in elk aspect van je sollicitatie. Zelfkennis en -acceptatie vormt het fundament van authenticiteit, laat het dus ook zien.

Cv

Schrijf een persoonlijke samenvatting.
Voeg elementen toe die jouw persoonlijkheid weerspiegelen (afbeeldingen, icoontjes, kleuren, etc).
Voeg eventueel een onderdeel toe waarin je je persoonlijke eigenschappen presenteert.

Motivatiebrief

Schrijf een originele openingszin (lees hier een aantal tips en voorbeelden).
Gebruik je eigen woorden en vermijd cliché uitspraken.
Zorg voor een sterke afsluiting van je motivatiebrief.

Het sollicitatiegesprek

Leer geen antwoorden uit je hoofd.
Vermijd sociaal wenselijk gedrag (zie tip 6).
Wees niet bang om als ijsbreker je persoonlijke interesses te delen.
Probeer onderscheidend te antwoorden op standaard sollicitatievragen.
Dwing jezelf niet om anders te praten als je en accent hebt.

Als je het gevoel hebt dat je jezelf niet kunt zijn tijdens het solliciteren, moet je jezelf afvragen of het überhaupt een goed idee is om bij het betreffende bedrijf te solliciteren.
#6 Vermijd sociaal wenselijk gedrag

Iedereen vertoont weleens sociaal wenselijk gedrag. Je past je aan om te voldoen aan de wensen en verwachtingen van een ander. In de context van het solliciteren is het voor sommige mensen eerder regel dan uitzondering.

Zonde, want sociaal wenselijk gedrag gaat ten koste van je authenticiteit. Je bent jezelf immers aan het voorliegen. Daarnaast kost het ontzettend veel energie, omdat je continu rekening moet houden met de meningen van anderen.

Hoe voorkom je sociaal wenselijk gedrag?

De beste manier om sociaal wenselijk gedrag tijdens het solliciteren te vermijden, is door je goed te oriënteren op de arbeidsmarkt. Als je achter je keuze staat, zal “sociaal wenselijk gedrag” overeenkomen met je eigen gedrag. Hierdoor hoef je jezelf niet voor te liegen om aan de wensen van een ander te voldoen.

Stem daarnaast niet blindelings in met wat een gesprekspartner zegt. Wanneer je het niet eens bent met iemand, mag je best wat tegengas geven. Houd er wel rekening mee dat je jouw mening goed moet onderbouwen en dat je de ander in zijn waarde laat.

Assertiviteit

Het vermijden van sociaal wenselijk gedrag gaat hand in hand met assertiviteit. Voor de één is het geen probleem om op te komen voor zijn/haar eigen mening, terwijl het voor de ander praktisch onmogelijk lijkt.

Mocht je van nature moeite hebben met het geven van je eigen mening, kun je op voorhand met iemand oefenen. Probeer de ander bijvoorbeeld feedback te geven over alledaagse handelingen die in jouw ogen beter kunnen. Mocht dat niet voldoende zijn, kun je ook een assertiviteitstraining volgen.
Beperkingen

Op de werkvloer kent authenticiteit een zekere grens waar je rekening mee dient te houden. In bepaalde rollen zijn er nu eenmaal beperkingen, regels, etiquettes en/of verwachtingen vanuit het bedrijf of de samenleving. Bijvoorbeeld omdat je met klanten werkt of een publieke rol vervult.

Wanneer je gaat solliciteren, zul je in sommige gevallen water bij de wijn moeten doen. Unieke kenmerken die bijdragen aan jouw authenticiteit, maar die werken onmogelijk maken, zul je wellicht naast je neer moeten leggen.
Vergroot je kans op een baan door authentiek te zijn

Authentiek zijn is goed voor je eigen welzijn, het biedt een meerwaarde voor de werkgever en het is een ideaal middel om jezelf te onderscheiden. Waarom zou je daar geen gebruik van maken als sollicitant?

Haal het maximale uit jezelf, solliciteer op een functie die bij je past, volg je passie, benadruk je unieke kwaliteiten, wees jezelf en durf voor je eigen mening op te komen!

Je zult jezelf beter voelen én de kans op een succesvolle sollicitatie vergroten!

Stelling: authentiek zijn is meer waard voor jezelf dan voor de werkgever!

Tien tips voor een sollicitatiebrief waarmee je je kans op succes vergroot

 

 

Tien tips voor een sollicitatiebrief waarmee je je kans op succes vergroot

1. Doe je onderzoek naar de organisatie.

Het schrijven van een sollicitatiebrief begint met een goede voorbereiding.

Probeer te achterhalen voor welke uitdagingen de organisatie staat. En  
voor welke problemen men een oplossing zoekt. Zodat jij, met de  
resultaten die jij hebt bereikt met je kwaliteiten, in je  
sollicitatiebrief daarop aan kunt sluiten.

Lees de persberichten op hun website. Google ook eens op de naam van  
de organisatie en lees wat op Social Media over de organisatie wordt  
gezegd.

2. Bepaal je strategie
Bedenk op grond van je onderzoek welke professionele kwalificaties de  
organisatie nodig heeft. En bepaal hoe jij in die behoeften kunt  
voorzien.

Wat zijn voor de vacature jouw Unique Selling Points (USP?s)? Waarmee  
onderscheid jij je van je concurrenten?

3. Zorg voor een juiste aanhef

Probeer de naam te achterhalen van de persoon aan wie je je brief moet  
richten, mocht die niet in de vacature staan.

Let er ook op, dat je de naam juist spelt. En correct typt. Dat geldt  
overigens ook voor de naam van de organisatie.

Achterhaal ook of je van doen hebt met een man of een vrouw. Zeker als  
een voornaam daar geen uitsluitsel over geeft. Zo hoorde ik dat een  
mannelijke selecteur met regelmaat in brieven aangesproken werd als  
vrouw. Die aanspreekvorm getuigt niet van zorgvuldigheid.

4. Introduceer jezelf

Geef duidelijk aan naar welke functie je solliciteert en waarom jij  
denkt dat je een goede kandidaat bent voor de betreffende functie.

Als iemand uit de organisatie jou gewezen heeft op de vacature, of als  
je anderszins gesproken hebt met mensen uit de organisatie, geef dat  
dan aan en noem hen bij naam.

5. Schets een helder en authentiek beeld van jezelf

Verplaats je in de lezer van je brief.

Zorg dat je authentiek over komt. Vermijd vakjargon, clichés, trendy  
woorden of bloemrijke taal.

6. Maak je punt

Geef aan hoe jouw kwaliteiten, jouw manier van werken en jouw  
persoonlijkheid, matchen met wat jij aan de weet gekomen bent over de  
organisatie en de vacature.

Laat aan de hand van jouw eerdere prestaties zien, hoe jij aan  
betreffende organisatie een betekenisvolle bijdrage kunt leveren.  
Kwantificeer die prestaties indien mogelijk.

7. Schrijf niet alleen over jezelf

Schrijf niet alleen over waarom jij voor die functie.

Schrijf niet alleen naar, maar ook voor de organisatie. Schrijf  
behalve over wat jou aanspreekt in betreffende functie, vooral ook  
over wat jou met de organisatie verbindt.
Laat blijken dat je er iets mee hebt. Dat de organisatie in jouw ogen  
mooie dingen doet en dat jij daar graag deelgenoot van wilt zijn en  
jouw bijdrage aan wilt leveren. Zodat zij helder krijgen waarom jij  
voor hen kiest.

8. Ga je cv niet herhalen in je brief

Maak je punt, zoals aangegeven bij tip 6 en verwijs verder naar je cv.

9. Pas elke sollicitatiebrief aan, aan de functie waarnaar je solliciteert

Laat je niet verleiden tot een standaard sollicitatiebrief, waarin je  
alleen de naam van de organisatie en de functie aanpast.

Laatst hoorde ik zelfs een voorbeeld waarbij de aanpassing in een  
ander lettertype was gedaan. Als ik selecteur was, dan zou ik zo?n  
brief gelijk aan de kant leggen.

10. Vermijd opgeblazen uitlatingen en zelfoverschatting

Bijvoorbeeld : Zoek niet verder! Ik ben degene die u moet hebben!

Dat maken wij wel uit! Zou ik als selecteur dan denken.

Tot slot:

Hou je sollicitatiebrief kort. Drie of vier alinea's en één A4 is echt de max.

Zorg voor een ruime bladspiegel met veel wit. Ga bijvoorbeeld de  
lettergrootte niet verkleinen om alle tekst op één pagina te proppen.

Laat je sollicitatiebrief liggen/staan, voordat je hem verstuurt. Gun  
jezelf de tijd om je brief een dag later nog eens door te lezen en  
eventuele wijzigingen aan te brengen.

Laat je brief altijd even nalezen door een ander. Bij voorkeur door  
iemand die goed is in taal en kritisch is. Twee paar ogen zien meer  
dan één.

Niet alleen het samenstellen van je cv, maar ook het schrijven van een  
sollicitatiebrief is een hele klus. Als je tenminste elke brief  
aanpast aan de functie waarnaar je solliciteert.

Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk.