Creatief solliciteren doe je zo!

Eén vacature; honderden sollicitanten. Dat vraagt om een nieuwe  
sollicitatie-stijl. Er is altijd wel iemand die een beter passend cv  
heeft, laat je kwaliteiten daarom op een andere manier zien.

Dat de banen niet voor het oprapen liggen, ondervindt menig jobhunter.  
Maar wat kun je doen om je zoektocht makkelijker te maken? Brieven  
schrijven, telefoontjes plegen of zet je je eigen online netwerken in?  
Er zijn diverse manieren om een baan te vinden. Creatief solliciteren  
vraagt om een hele nieuwe stijl van jezelf presenteren.

Bedrijven geven vaak zelf in de procedure aan hoe ze je sollicitatie  
verwachten. Heel soms nog via een papieren brief, maar in de meeste  
gevallen via e-mail: een online brief met motivatie en een cv.

Wil je opvallen, dan is het zeker aan te raden je brief in een andere  
vorm te gieten. Een bijzondere presentatie onderscheidt je van de  
massa, meent Sylvia van Gils, communitymanager bij Avans. Ze is onder  
andere verantwoordelijk voor de social media-strategie van de  
hogeschool.
Solliciteer dus gericht en laat je manier van solliciteren afhangen  
van het bedrijf waar je wilt werken. Kies bijvoorbeeld voor een Prezi,  
een online portfolio of een YouTube-filmpje. Bij een bedrijf dat hoog  
inzet op social media, zet je je eigen online netwerken in.

Een levensgrote open sollicitatie langs de A12; Yvon solliciteerde als  
eerste Nederlander met een reclamebord bij Utrecht. Zo liet ze heel  
Nederland weten op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging als  
commercieel medewerker.

6 seconden

Schrijf je toch een brief, zorg dan dat je 'm anders opmaakt dan  
vroeger gebruikelijk was. Opvallen tussen alle andere sollicitanten  
doe je niet met een gewone brief en cv, zegt Sylvia. Doe er iets  
creatiefs mee, aansluitend bij je vakgebied. Dat kan in de opmaak,  
door iets grappigs of ga hem zelf afgeven. Er is altijd wel iemand die  
een beter passend cv heeft, laat je kwaliteiten daarom op een andere  
manier zien.
Daarnaast moet je rekening houden met de gemiddelde leestijd voor een  
initiële fit/no fit-beslissing: 6 seconden. Je cv vertelt natuurlijk  
de waarheid over jou, maar benadruk die punten, opleiding en  
werkervaring die bij de baan passen. Zo vermoei je de lezer niet met  
onnodige informatie.

Erik en Ingmar wilden bij een 'vet' reclamebureau aan de slag. Ze  
lieten hun boodschap drukken op wc-papier om zo ook het toiletmoment  
nuttig te gebruiken. Op een creatieve manier vroegen ze bij de  
gevestigde bureaus aandacht voor hun online portfolio, dat hadden ze  
gepubliceerd op checkyourshit.nl.

Online reputatie Illustratie: Kim Bell

Volgens de communitymanager van Avans is het belangrijk om geen groot  
verschil te maken tussen offline en online communicatie. Zet ook je  
online netwerk in; je hebt dan veel sneller een groot bereik. Wanneer  
je een post deelt met daarin een oproep voor een nieuwe uitdaging,  
reageert je netwerk en wordt het bericht ook in hun netwerk gedeeld.
Gebruik Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest. "Ik heb via deze  
kanalen actief gebruik gemaakt van mijn netwerk", vertelt Sylvia. "En  
dat werkte, bij elke update werd ik top of mind. Zo ben ik over  
meerdere banen getipt." Plaats ook relevant nieuws over je vakgebied.  
Als een potentiële werkgever ziet dat je ook zonder baan bezig bent  
met je vak, maak je sneller een positieve indruk.

Sylvia heeft haar baan als communitymanager bij Avans ook op die  
manier gevonden. "Ik ben een blog gaan schrijven en deelde mijn posts  
via social media. Ik vroeg mijn netwerk letterlijk om hulp." Daarbij  
plaatst ze gelijk een kritische noot: "Wees bewust dat als je iets op  
social media deelt, het bericht een eigen leven kan gaan leiden. Vraag  
jezelf af of je het prettig vindt dat je collega's of toekomstige  
collega's die update kunnen zien."

Sylvia zette tijdens haar banenjacht social media effectief in. Zo  
maakte ze een board aan op het nog niet echt populaire Pinterest met  
de titel: Ik zoek werk. Vervolgens pinde ze afbeeldingen die haar cv  
visueel konden weergeven; haar gegevens, referenties, logos van  
bedrijven en instellingen op het bord. Sylvia maakte ook haar cv op in  
Facebook-stijl en gebruikte tijdens haar sollicitatiegesprek een
Prezi.

LinkedIn
LinkedIn wordt veel gebruikt door recruiters die op zoek zijn naar  
kandidaten voor vacatures. Sylvia: "Het is belangrijk dat je alle  
mogelijkheden van LinkedIn gebruikt, zodat mensen een zo compleet  
mogelijk beeld van je ervaringen en referenties hebben. Zorg dat je je  
profiel compleet maakt."
De ondertitel wordt als eerste gescand en moet dus direct een  
duidelijk beeld geven van je functie, zo specifiek mogelijk. De  
woorden verwijzen naar je kerncompetenties en zijn een belangrijk  
vertrekpunt voor je online reputatie, ze scoren hoog in de zoekmachine  
van Google. De samenvatting is een ideale plek om informatie te delen  
die je in de andere velden niet kwijt kunt. Denk hierbij aan de  
ontwikkelingen die je wilt maken of waar je graag naar toe wil werken.

Strategische keywords
Recruiters geven zelf aan dat ze zoeken op een trefwoord als  
'werkzoekend' of 'beschikbaar'. Handig om te vermelden dus dat je op  
zoek bent naar een nieuwe baan, maar simpelweg roepen om een nieuwe  
uitdaging heeft weinig effect.

Goede keywords zijn cruciaal als je gevonden wilt worden voor de  
juiste functie. Het nadeel van veelvoorkomende zoekwoorden als  
'trainer' en 'verkoper' is dat je niet direct hoog scoort in Google.  
Met een woord als 'managementfluisteraar' sta je direct bovenaan in de  
zoekresultaten. Maar wie zoekt daarop? ?In veel gevallen wordt er  
aangeraden een lijstje te maken met trefwoorden die belangrijk zijn in  
jouw functie-omschrijving. Dat lijstje woorden laat je dan op zoveel  
mogelijk plekken terug komen. Op die manier wordt je lijstje  
geloofwaardiger en word je sneller gevonden op deze woorden,
aldus  Sylvia.