sociaal ondernemers

ALGEMENE MODELOVEREENKOMST GEEN WERKGEVERSGEZAG, VOG en Algemene Voorwaarden aanwezig -

Hoe benadruk je je soft skills tijdens het solliciteren? 5 tips

 

Elke vacaturetekst wordt gekenmerkt door een aantal vaardigheden die cruciaal zijn om de functie uit te voeren. Om kans te maken op de baan, dien je over deze vaardigheden te beschikken én ze op de juiste manier aan de man te brengen.

Voor sommige vaardigheden gaat dit relatief makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan de talen die je spreekt. Je vermeldt ze op je cv, je stuurt desnoods een certificaat toe of je spreekt de talen tijdens het sollicitatiegesprek.

Voor andere vaardigheden is dit echter veel lastiger. Denk bijvoorbeeld aan het empathisch vermogen waarover iemand beschikt. Hoe overtuig je een werkgever van het feit dat je je goed kunt inleven in anderen?

Dit soort, minder tastbare, vaardigheden worden ook wel soft skills genoemd. Ze zijn moeilijk om aan te tonen, maar noodzakelijk om de baan binnen te slepen. En juist omdat ze moeilijk aantoonbaar zijn, geven we in dit blog 5 tips!
Het verschil tussen hard en soft skills

Ongeacht de functie waarop je solliciteert, kun je de vereiste vaardigheden onderverdelen in twee verschillende soorten: hard skills en soft skills.

Hard skills zijn meetbare en functionele vaardigheden die makkelijk zijn vast te stellen door een werkgever of recruiter. Ze zijn aan te leren en daardoor vaak ook vakgerelateerd. Denk bijvoorbeeld aan de talen die je spreekt of de softwarepakketten die je kunt toepassen. Hard skills zijn over het algemeen makkelijk om op papier te zetten.

Soft skills zijn minder tastbaar dan hard skills en daardoor ook lastiger om vast te stellen door een werkgever. Het zijn interpersoonlijke vaardigheden die onder andere bepalen hoe jij communiceert met anderen, hoe jij denkt over jezelf en hoe jij emotioneel reageert op bepaalde situaties.

Een aantal voorbeelden:

samenwerken
betrouwbaarheid
enthousiasme
zelfbewustzijn
netwerken
motiveren
inspireren
stressbestendigheid

Hoewel beide soorten vaardigheden belangrijk zijn tijdens het solliciteren, is het veel lastiger om je soft skills aan de man te brengen. Simpelweg omdat ze niet goed te communiceren zijn. Hieronder volgen een vijftal tips om je soft skills te benadrukken.
#1 Weet welke soft skills belangrijk zijn

Elke functie en ieder mens is uniek. Dit betekent ook dat de soft skills die je moet benadrukken per sollicitatie verschillen.

Om erachter te komen welke soft skills de werkgever belangrijk vindt, moet je de vacaturetekst en organisatie onder de loep nemen.
Vacaturetekst

Analyseer de vacaturetekst en kijk daarbij verder dan het onderdeel waarin de vereiste vaardigheden worden opgesomd:

Welke werkzaamheden ga je uitvoeren?
Welke vaardigheden zijn noodzakelijk om deze werkzaamheden succesvol uit te voeren?
Welke rollen ga je vervullen?
Kom je in een groot of klein team te werken?
Hebben jouw toekomstige collega’s dezelfde achtergrond als jij of moet je samenwerken met mensen uit verschillende disciplines?

De antwoorden op de bovenstaande vragen bepalen grotendeels welke soft skills nodig zijn om de functie succesvol uit te voeren (en dus ook of jij kans maakt op de baan).
Voorbeeld:

Wanneer in de vacaturetekst staat dat je als vertegenwoordiger regelmatig klanten gaat bezoeken met je collega, kun je de conclusie trekken dat je de behoeften van de klant moet begrijpen (inlevingsvermogen) en dat je goed overweg moet kunnen met je collega (samenwerken).
Organisatie

Neem naast de vacaturetekst ook de organisatie onder de loep om bijvoorbeeld vast te stellen wat voor bedrijfscultuur er heerst. De bedrijfscultuur bepaalt namelijk wat de afstand is tussen afdelingen en hoe mensen met elkaar communiceren.

Om in een cultuur te passen, moet je op emotioneel en sociaal gebied (enigszins) overeenkomen met je collega’s. Neem dus ook even de tijd om bijvoorbeeld op LinkedIn je toekomstige collega’s te bestuderen.
#2 Selecteer je sterkste soft skills

Maak aan de hand van de bovenstaande tip een lijst van soft skills die nodig zijn om de baan binnen te slepen. Vergelijk de lijst met de vaardigheden waarover je beschikt en maak vervolgens een selectie die je gaat gebruiken voor je sollicitatie.
#3 Vermeld de soft skills op je cv

Er heerst de misvatting dat het cv focust op het verleden en een opsomming is van gevolgde opleidingen en voormalige functies. Echter, hebben de strikte regels van het traditioneel cv de afgelopen jaren ruimte gemaakt voor vrijheid en creativiteit.

Door deze ontwikkeling heb je de vrijheid om bijvoorbeeld een extra onderdeel te voegen waarin je je soft skills presenteert. Let er wel op dat de extra onderdelen bijdragen aan de relevantie van je cv, anders kan het averechts werken.

Noem 3 tot 5 vaardigheden en licht kort toe waarom ze bij jou horen.
Voorbeeld:

Motiveren: ik motiveer mijn collega’s door vertrouwen en betrokkenheid te tonen. Dit uit zich onder andere in het geven van verantwoordelijkheid en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling.

Je kunt er ook voor kiezen om de soft skills te verwerken in de beschrijving van je werkervaring. Dit is echter alleen mogelijk als je over voldoende werkervaring beschikt.
#4 Benadruk de soft skills in je motivatiebrief

Naast het cv, biedt de motivatiebrief een goede mogelijkheid om beide soorten vaardigheden te presenteren. Wanneer het aankomt op soft skills, zul je echter meer moeite moeten doen om de werkgever te overtuigen dan bij hard skills.

Simpelweg zeggen dat je een goede leider bent, is niet voldoende om indruk te maken. Soft skills zeggen iets over je sociale en emotionele intelligentie. Door de complexiteit ervan is het belangrijk om je uitspraken te onderbouwen met relevante praktijkvoorbeelden uit het verleden.

Gebruik bij het benoemen van je vaardigheden de STAR-methode. Hoe concreter de praktijkvoorbeelden zijn, hoe geloofwaardiger je zult overkomen.

Raak bij het schrijven de praktijkvoorbeelden de relevantie ervan niet uit het oog. Met relevante voorbeelden kun je je vaardigheden direct vertalen naar een voordeel voor de werkgever.
#5 Benadruk je soft skills tijdens het sollicitatiegesprek

Hoe goed je schriftelijke vaardigheden ook zijn, tijdens een face-to-face gesprek komen je soft skills duidelijker naar voren dan in een cv of motivatiebrief.

De manier waarop je iemand begroet, de toon waarop je praat, het gebruik van stiltes, de klik die je hebt met je gesprekspartner, de manier waarop je reageert en het gebruik van lichaamstaal zegt allemaal iets over je soft skills.

Om tijdens een gesprek de juiste soft skills te benadrukken, is het belangrijk om in lijn te handelen met het gedrag dat bij de betreffende skills hoort.

Je zult wellicht denken dat dit vanzelf gaat, maar wanneer je zenuwachtig bent of moeilijke vragen krijgt voorgeschoteld, kun je je ineens heel anders gaan gedragen.

Bereid je dus goed voor en oefen desnoods met een vriend of familielid. Hoe meer onzekerheden je wegneemt, hoe beter jij jezelf kunt zijn!

Zorg er daarnaast voor dat je voldoende praktijkvoorbeelden paraat hebt, waarmee je je soft skills kunt aanduiden.

Bij het vaststellen van gedrag, wordt vaak doorgevraagd met “Kun je een voorbeeld geven waarin je dat gedrag hebt vertoond en tot welk resultaat dat heeft geleid?”. Door je voor te bereiden, kom je niet met een mond vol tanden te staan.
Soft skills benadrukken tijdens het solliciteren

Soft skills zijn moeilijk om aan te tonen, maar noodzakelijk om de baan binnen te slepen. Zorg er dus voor dat je weet welke soft skills belangrijk zijn en over welke soft skills je beschikt. Vermeld ze in je cv en motivatiebrief en laat ze zien tijdens het gesprek door je op de juiste manier te gedragen!

Stelling: Soft skills zijn belangrijker dan hard skills tijdens het solliciteren!

 

Competenties:

 

Competenties zijn persoonsgebonden eigenschappen die tot bepaald gedrag leiden. Ze zijn noodzakelijk om werkzaamheden succesvol uit te voeren en spelen daarom een doorslaggevende rol in het wervingsproces. Hoe meer relevante competenties je hebt, hoe meer kans je maakt op de baan waarop je solliciteert.


Toch bieden competenties geen baangarantie. Ze zijn namelijk niet zichtbaar en een werkgever kan niet in je hoofd kruipen om vast te stellen dat je bijvoorbeeld resultaatgericht bent. Dit maakt de communicatie van je competenties net zo belangrijk als (of zelfs belangrijker dan) de competenties zelf.


Om de kans op een succesvolle sollicitatie te vergroten, moet je jouw competenties in een context presenteren die zo relevant mogelijk is voor de werkgever. Hiermee vergroot je de toegevoegde waarde van de competenties en dus de kans op een baan. Een goede manier om dit te doen, is door de competenties te koppelen aan kenmerken van het bedrijf.
Welke competenties?

Voordat we tips geven over de koppeling van competenties, is het belangrijk dat je weet welke je moet gebruiken. Analyseer de vacaturetekst en maak een lijst van de competenties die belangrijk zijn voor de functie waarop je solliciteert.

Bekijk ook en aantal vergelijkbare vacatures om uit te sluiten dat je belangrijke competenties over het hoofd ziet (een vacaturetekst is een samenvatting van de functie en is dus niet allesomvattend).

Maak tevens een lijst van de competenties waarover je beschikt en houd de lijsten naast elkaar. Selecteer vervolgens de competenties die je gaat benadrukken in je motivatiebrief of tijdens het sollicitatiegesprek.
#1 Koppeling met Unique Selling Point

De Unique Selling Point (ook wel Unique Selling Proposition of USP genoemd) is hét kenmerk waarmee een bedrijf zichzelf verkoopt. Het vormt het fundament van de organisatie en de werknemers zijn er vaak trots op. Als het je lukt om een competentie te koppelen aan de USP van het bedrijf, maak je vanzelfsprekend een goede indruk.

Een aantal voorbeelden van USP’s:

Hoge kwaliteit van producten
Lage prijs van diensten
Milieubewuste producten
Klantvriendelijkheid
Mensgerichte werkwijze
Beste service
Kortste levertijd

Achterhaal waarmee het bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Wat is de meerwaarde van de diensten en/of producten die ze bieden? Wat maakt hen uniek? Over het algemeen hoef je niet verder te zoeken dan de homepage van de bedrijfswebsite om de USP te achterhalen.

Het is vervolgens jouw taak om een competentie aan de USP van het bedrijf te koppelen. Gezien ieder mens en elk bedrijf uniek is, is het aantal scenario’s eindeloos. Om je op weg te helpen, geven we hieronder twee voorbeelden.

Probeer, indien mogelijk, een concreet voorbeeld uit het verleden te vermelden om je uitspraken geloofwaardiger te maken.

Voorbeeld 1
USP: klantvriendelijkheid
Competenties: empatisch luisteren en behulpzaam zijn

“Van kinds af aan ben ik een goede luisteraar. Ik begrijp mensen snel, waardoor ik adequaat kan inspelen op de behoeften van een ander. Als ik mensen tevreden zie vertrekken, geeft me dat ontzettend veel energie! Bij de vestiging van mijn vorige werkgever hebben we de klantbeoordelingen in één jaar tijd van een 8 naar een 9 weten te tillen.”

 

Voorbeeld 2
USP: Korte levertijd (in de context van procesverbetering)
Competentie: analytisch denken

“Ik kan mezelf helemaal verliezen in het verzamelen van data en het zoeken van verbanden. Zodra ik een knelpunt heb gevonden, gebruik ik de verbanden om tot een passende oplossing te komen. Twee jaar geleden heb ik het productieproces van Bedrijf X deels geautomatiseerd waardoor er minder mankracht nodig was en de productiesnelheid met 10% is gestegen.”
#2 Koppeling met de organisatiestructuur

De organisatiestructuur van een bedrijf bepaalt grotendeels hoe de besluitvorming plaatsvindt en op welke manier taken en activiteiten zijn verdeeld binnen de organisatie.

Zo wordt een verticale structuur gekenmerkt door hiërarchie, grote afstanden tussen afdelingen en gezaghebbende relaties tussen leidinggevenden en ondergeschikten. Bij een horizontale structuur, daarentegen, zijn de afstanden tussen afdelingen kleiner en staat samenwerken hoog in het vaandel.

Dergelijke kenmerken kun je gebruiken bij het benadrukken van je competenties.

Voorbeeld
Structuur: horizontaal
Competentie: samenwerken

“Ik ben van nature altijd een teamspeler geweest, zowel zakelijk als privé. Ik ben ervan overtuigd dat je als organisatie beter presteert wanneer je kennis en inzichten van verschillende disciplines met elkaar combineert dan wanneer je mensen of afdelingen zelfstandig laat werken. Bij mijn vorige werkgever heb ik onder andere een cross-functioneel team opgesteld, waardoor de sfeer op de werkvloer aanzienlijk is verbeterd en het besluitvormingsproces tijdens vergaderingen is versneld.”
#3 Koppeling met bedrijfsomvang

 

De omvang van een bedrijf vergt een bepaalde houding van werknemers. Kleine bedrijven bieden over het algemeen meer vrijheid dan grote bedrijven en vragen dus enige zelfstandigheid van de werknemers. Door de geringe omvang is er minder behoefte aan structuur, waardoor er minder regels en procedures zijn waar je je aan moet houden. Deze vrijheid is ideaal voor mensen die geen sturing nodig hebben.

Grote bedrijven bieden over het algemeen meer zekerheid, structuur en duidelijkheid. Ze bestaan vaak voor een langere tijd en hebben daardoor een optimale manier van werken ontwikkeld. Schema’s, protocollen en routines zorgen ervoor dat alles efficiënt wordt uitgevoerd. Deze duidelijkheid is prettig voor mensen die het best presteren in een stabiele omgeving en behoefte hebben aan sturing.

Voorbeeld
Omvang: klein
Competentie: zelfstandig handelen en initiatief nemen

“Van nature weet ik mijn weg snel te vinden in onbekende situaties. Ik ben alles behalve terughoudend en vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Bij mijn vorige werkgever (een start-up) was ik de aangewezen persoon voor het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het introduceren van nieuwe processen.”

Als je nog op zoek moet naar vacatures en niet weet of je thuishoort bij een klein of groot bedrijf, hebben we hier de voor- en nadelen voor je opgesomd.
#4 Koppeling met de bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt onder andere wat de afstand is tussen afdelingen, hoe werknemers met elkaar omgaan en hoe beslissingen worden genomen.

Analyseer de vacaturetekst, bezoek de bedrijfswebsite en bekijk de Social Media kanalen van het bedrijf waar je gaat solliciteren. Heerst er een formele of informele sfeer? Komt het bedrijf conservatief of progressief over? Zijn er overeenkomsten tussen jou en de cultuur die er heerst?

Als het antwoord op de laatste vraag ja is, kun je dit gebruiken om indruk te maken op de werkgever. Hieronder een voorbeeld.

 

Voorbeeld
Cultuur: open en informeel
Competentie: creativiteit

“Mijn creativiteit komt het meest tot zijn recht wanneer ik me ergens thuis voel en waar ik de mogelijkheid krijg om mijn ideeën te delen. In het verleden is gebleken dat het aantal ideeën en de innovativiteit ervan toeneemt naar mate ik een lagere communicatiedrempel ervaar.”
Geen overeenkomsten?

Als je geen overeenkomsten kunt vinden tussen bedrijfscultuur en jezelf, moet je jezelf afvragen of je er überhaupt wilt werken. Om te voorkomen dat je in de praktijk moet ondervinden hoe het is om in een verkeerde werkomgeving terecht te komen, moet je de (mis)match met de cultuur in je achterhoofd houden als je toch besluit te solliciteren. In het verdere verloop van de procedure krijg je nog genoeg signalen om je besluit te herzien.
Het koppelen van competenties

Competenties zijn noodzakelijk om werkzaamheden succesvol uit te voeren en spelen een doorslaggevende rol in het wervingsproces. Zorg er dus voor dat je het maximale uit je competenties haalt!

Presenteer ze in de juiste context en vergroot de toegevoegde waarde voor de werkgever. Gebruik hierbij de kenmerken van het bedrijf zoals de USP, cultuur, structuur en omvang om een onvergetelijke indruk te maken!

Wil je ook het maximale uit je competenties halen bij het opstellen van je cv? Overweeg dan om een competentie-cv (ook wel vaardigheden-cv) te gebruiken.